
Tarte tatin
Igår bakade jag och min äldsta dotter en tarte tatin. Första gången jag provar att baka en sådan, och det var faktiskt lite svårare än vad jag trodde. Kan dock ha att göra med att jag är urkass på att baka, förmodligen… men gott blev det i alla fall! Receptet är copy paste från en sida jag hittade. Receptet var för långt och fick inte plats här, så det finns i bilderna ovan.

INGREDIENSER
För fyllningen
För degen
SÅ GÖR DU
Sätt ugnen på 200 grader
Skala, kärna ur och dela äpplena i klyftor
Smält smör och socker i en stekpanna tills det blir gyllene karamell
Lägg äppelklyftorna i karamellen och låt dem mjukna något
Blanda vetemjöl, smör, vatten, socker och salt till en deg
Kavla ut degen till en cirkel
Lägg äpplena och karamellen i en ugnsform
Täck med degen och vik in kanterna
Grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter tills degen är gyllene
Låt svalna något och stjälp upp kakan på ett fat
Kreatörens bästa tips för att lyckas
Var försiktig när du vänder upp kakan så att karamellen inte rinner ut.
Kommentarer & Frågor (0)
Sätt ditt betyg
Dela din upplevelse av genom att betygsätta receptet.
Du måste vara inloggad för att kommentera