
Fiskgratäng som smakar barndom
Fiskgratäng får alldeles för lite kärlek, tycker jag. Det är en sån där rätt som många kanske förknippar med skolmat eller halvfabrikat, men när man gör den själv blir den något helt annat – krämig, smakrik och otroligt god. Den här varianten åt vi ofta hemma när jag var liten, och den har hängt med genom åren av någon anledning. Det är enkel matlagning när den är som bäst – bara att slänga ihop, in i ugnen och sen har du en grym middag.

INGREDIENSER
SÅ GÖR DU
Sätt ugnen på 200 grader
Hacka purjolöken och fräs den mjuk i smör. Lägg den i botten av en ugnsform
Lägg de frysta torskbitarna ovanpå och peppra lätt
Blanda vispgrädde, kaviar och hackad dill i en bunke. Hacka ner buljongtärningarna och vispa ordentligt så allt blandas väl
Häll blandningen över fisken och grädda i ugnen i cirka 30–35 minuter, tills gratängen fått gyllene färg och fisken är perfekt tillagad
Servera med kokt potatis, potatismos eller något grönt som kokta ärtor och ägg
Kreatörens bästa tips för att lyckas
En riktig nostalgirätt för mig, testa och se vad du tycker!
Kommentarer & Frågor (0)
Sätt ditt betyg
Dela din upplevelse av genom att betygsätta receptet.
Du måste vara inloggad för att kommentera