
Baskisk ostkaka
Kanske den lataste och godaste ostkakan du någonsin gör med inspiration från Camilla Hamid. Den baskiska ostkakan är lätt att lyckas med, älskad för sin brända yta och krämiga mitt. Det här är efterrätten som ser ut som ett lyckat misstag och smakar som en dröm.

INGREDIENSER
SÅ GÖR DU
Sätt ugnen på 240°C, över- och undervärme. Klä en springform (24 cm) med dubbla bakplåtspapper och låt gärna kanterna sticka upp en bit
Vispa philadelphia och socker tills blandningen är slät och sockret har lösts upp. Skrapa ner smet från kanterna
Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa ordentligt mellan varje. Fortsätt skrapa ner smet från kanterna så allt blandas jämnt
Häll ner vaniljsocker och citronsaft. Rör ihop till en jämn smet utan att överarbeta
I en separat bunke: vispa ihop vetemjölet med 1 dl av grädden tills det är klumpfritt. Rör i ytterligare 1 dl och därefter resten av grädden
Häll gräddblandningen i färskostsmeten och vispa försiktigt ihop allt på låg hastighet
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 30–35 minuter. Ytan ska vara djupt gyllenbrun med en lätt bränd känsla medan mitten fortfarande dallrar
Låt svalna i rumstemperatur i minst 4 timmar. Kyl sedan i minst 3 timmar innan du skär upp den
Servera med krusbärsmarmelad eller valfri sylt
Kreatörens bästa tips för att lyckas
Använd rumstempererade ingredienser för en jämnare smet utan klumpar. Var inte rädd när kakan ser bränd ut, det är hela poängen. Och viktigast av allt: låt den vila. Den blir bara bättre efter några timmar i kylen!
Kommentarer & Frågor (0)
Sätt ditt betyg
Dela din upplevelse av genom att betygsätta receptet.
Du måste vara inloggad för att kommentera